
بیزنس پلن | راهنمای ساده و کامل نوشتن بیزنس پلن | آموزش نوشتن بیزنس پلن | چگونه بیزنس پلن بنویسیم؟
راهنمای ساده و کامل برای نوشتن بیزینس پلن
به نام و یاد خدا درخدمتتون هستیم با مقاله ای دیگر از تهران سورس برای آموزش و تکامل هر آنچه که نیاز دارید و باید بدانید.
اول بزارید با یک داستان شروع کنیم اینطوری میتونید یک تجربه و مثال هم راجب نداشتن بیزنس پلن و شکست های پروژه هم یاد میگیرید و دید شما رو به شروع یک کسب و کار باز تر و عمیق تر میکنه .
یک سال پیش، من و 2 تا از همکارانم تصمیم گرفتیم که یک کسبوکار اینترنتی راهاندازی کنیم. اوایل، کارها هر چند کند، اما خوب پیش میرفت. سایت بالا آوردیم، محتوا نوشتیم و در شبکههای اجتماعی فعالیت کردیم. منتها … به مرور مشکلات پیشبینی نشده یکی پس از دیگری پیدا شدند و ما دیگر نمیدانستیم که باید چه کار کرد!
ما پیشبینی درستی راجعبه هزینهها نداشتیم، حتی فکرش را هم نکرده بودیم که اگر شرایط بازار عوض شود قرار است چه کار کنیم؛ ما حتی مشتریها را به اندازۀ کافی نمیشناختیم! این شد که کم کم بهخاطر مشغله زیاد ما 3 نفر و البته نداشتن نقشۀ راه درستوحسابی، این بیزینس متوقف شد.
مطمئنم خیلی از شما هم این تجربه مشابه را داشتید یا همین الان در چنین شرایطی هستید!
بههرحال، من از این تجربه یک درس بزرگ گرفتم؛ آن هم اینکه، قبل از شروع کار، یک نقشۀ راه برای خودم تهیه کنم و تمام جوانب این راه را بسنجم. امروز دیگر میدانم که در دنیای کسبوکار، به این نقشۀ راه، بیزینس پلن (Business Plan) یا طرح کسبوکار میگویند.
در مقالۀ امروز نوین با من همراه باشید، تا بگویم که بیزینس پلن چیست، چگونه به دادتان میرسد، چرا اینقدر مهم است و چطور یک بیزینس پلن کامل و بهدردبخور تهیه کنیم!
اگر موافق باشید، اول از یک سوال مهم شروع کنیم 🙂
چرا به بیزینس پلن نیاز داریم؟
فرض کنید یک زمین 400 متری دارید و میخواهید یک ویلا در آن بسازید. چه کار میکنید؟
همینطوری میروید وسط زمین و شروع میکنید به چیدن آجرها روی یکدیگر؟
یا نه، ابتدا نقشۀ ساختمانی که میخواهید بسازید را آماده میکنید؟
بعید میدانم کسی جزو دستۀ اول باشد؛ به احتمال 99%، همۀ ما ابتدا طرح و نقشه را تهیه میکنیم، هزینهها را حساب میکنیم، مصالح تهیه میکنیم، نیرو استخدام میکنیم و بعد میرویم سراغ ساختن ویلا!
دنیای کسبوکار هم همین شکلی است. اگر میخواهید کسبوکارتان محکم و حسابشده بنا شود، طرح کسبوکار، یا همان بیزینس پلنتان را ترسیم کنید.
با داشتن یک بیزینس پلن کامل:
- میتوانید بفهمید که بیزینستان را شروع کنید یا نه
- میتوانید بفهمید که ایده شما ارزش سرمایهگذاری دارد یا نه
- میتوانید سرمایهگذار جذب کنید
- درباره توسعه کسبوکارتان بهتر تصمیمگیری میکنید
- اهداف کوتاهمدت و بلندمدت تعیین میکنید
- و …
هر بیزنس پلن نیاز به انتخاب یک موضوع و طراحی بسیاری از میان رفتارها و قوانین برای مدیریت امور مشتریان دارد.
این مقاله راه های ساده ی نوشتن یک بیزنس پلن بستگی به امکانات که این نرم افزار پشتیبانی می کند و پروژه ای که بخواهید انجام بدهید دارد اما به شما چند نکته مهم آموزش می دهد که در نوشتن بیزنس پلن به شما کمک می کنند.
نوشتن یک بیزینس پلن یک قدم مهم برای شروع یک کسب و کار موفق است. بیزینس پلن یک سند استراتژیک است که برنامه ها و اهداف کسب و کار را تعیین می کند و برای درخواست سرمایه یا رهبری استفاده می شود. در ادامه راهنمایی ساده و کاملی را برای نوشتن یک بیزینس پلن ارائه خواهیم داد:
1. توصیف کسب و کار:
در این قسمت، به صورت خلاصه به توصیف کسب و کار خود بپردازید. از جمله محصولات و خدماتی که ارائه می دهید، بازار هدفتان و مزیت رقابتی کسب و کارتان. همچنین، به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کار نیز بپردازید.
2. تحلیل بازار:
در این بخش، به تحلیل بازار خود می پردازید. شناخت مشتریان هدف، رقبا و مشارکت کنندگان در بازار مورد نظر تان همگی از جمله مواردی هستند که باید در نظر بگیرید. عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری را نیز مورد بررسی قرار دهید.
3. راهبرد بازاریابی:
در این قسمت، به راهبردهای بازاریابی خود می پردازید. توصیف کسب و کارتان را برای مشتریان به چه روش هایی معرفی می کنید؟ از راهبردهای تبلیغاتی، ترویجی و بازاریابی دیجیتال استفاده می کنید؟ همچنین، در این بخش باید به تعیین قیمت محصول و خدمات خود نیز بپردازید.
4. سازمان و مدیریت:
در این قسمت، به ساختار سازمانی و مدیریت کسب و کار خود بپردازید. دستگاه های سازمانی، توانمندی های مدیریتی و نمودار سازمانی را مشخص کنید. همچنین، از کادر خود اطلاعاتی دهید و اینکه چگونه کاربرد قوانین و مقررات قانونی را برای کسب و کار خود ایجاد می کنید.
5. محصول یا خدمات:
در این بخش، به توصیف دقیق محصول یا خدمات خود می پردازید. این شامل ویژگی ها، مزایا، قیمت، سودآوری و ساختار هزینه ها است. همچنین، روشهایی که در نظر دارید برای بهبود و توسعه محصول را معرفی کنید.
6. برنامه های عملیاتی:
در این بخش، برنامه های عملیاتی و فرآیند های کسب و کار را توضیح می دهید. به صورت خلاصه به روش ها، تجهیزات و ابزارهای مورد استفاده در فرآیند تولید، توزیع و خدمات پس از فروش اشاره کنید.
7. پیش بینی های مالی:
این بخش برای توصیف بودجه کسب و کار استفاده می شود. همچنین، شامل برآورد های درآمد، هزینه ها، سود ناخالص و میزان سود خالص است. دستاوردهای مالی کسب و کار را در بازه زمانی کوتاه مدت (مثلاً یک سال) و بلند مدت (مثلاً پنج سال) مورد بررسی قرار دهید.
8. ریسک های مالی:
در این قسمت، به ریسک های مالی کسب و کارتان پرداخته شده است. هر گونه عوامل مثبت و منفیی که می توانند بر عملکرد مالی کسب و کارتان تأثیر بگذارند را مورد بررسی قرار دهید. همچنین، راه حل هایی که برای مدیریت ریسک ها در نظر می گیرید را نیز توضیح دهید.
9. خلاصه و نتیجه گیری:
در این قسمت، به خلاصه و نتیجه گیری از بیزینس پلنتان می پردازید. اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی که در این بیزینس پلن بررسی شده اند را دوباره بیان کنید. همچنین، مزیت های رقابتی کسب و کارتان را مورد تاکید قرار دهید.
دقت کنید که این نوشته اصولی و قاعده گذاری شده برای نوشتن یک بیزینس پلن می باشد. با توجه به نیاز ها و نوع کسب و کارتان، شما ممکن است بخش های دیگری را به آن اضافه نمایید یا بعضی از قسمت ها را حذف کنید.
دیدگاهتان را بنویسید